تأثیرگذار استراتژی محتوا
انواع استراتژی تولید محتوا: 15 استراتژی جدید در سال 2024
با تسلط بر این تکنیکهای داستانگویی، میتوانید محتوایی خلق کنید که نهتنها توجه مخاطب را جلب کند بلکه اثری ماندگار و فراموشنشدنی بر جای بگذارد. بهیاد داشته باشید که داستانگویی مؤثر فرآیندی مستمر است و نیاز به پالایش و تمرین دارد. با دنبالکردن این استراتژیها و تجربه مداوم، میتوانید مهارت داستانگویی خود را بهبود ببخشید و به سطح جدیدی برسانید تا تأثیری عمیقتر و ماندگارتر بر روی مخاطبان خود بگذارید. همچنین حضور در پلتفرمهای مختلف انتشار محتوا و شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید. در نهایت، به بازخورد و پیشنهادات مخاطبان خود گوش کنید و از آنها برای بهبود کسب و کارتان استفاده کنید. این استراتژی مانند یک نقشه راه است که به شما میگوید چرا باید محتوا ایجاد کنید، چه کسانی مخاطبان هدفتان هستند، چه اقداماتی باید انجام دهید و کدام محتوا برای شرایط فعلی شما مناسب است.
وقتی که شروع به فعالیت میکنید، باید به موتور جست و جویی مثل گوگل بگویید که شما هم به جمع انواع سایتهای مرتبط با حوزه کسب و کارتان، اضافه شدید. نتیجه هرکدام از اینها بهصورت آماری و اعدادی هستند، به شما میگوید که تا اینجا، مسیرتان را بهدرستی طی کردید یا نیاز به تغییر رویه دارید. در شبکههای اجتماعی هم گزینههایی مثل تعداد بازدید، لایک ها، نظرها و تعداد اشتراکگذاری میتواند گزینههایی جهت تعیین میزان عملکرد یک کسبوکار باشد. حتی برای بهتر شدن سطح کیفی کسب و کارتان در فضای مجازی، میتوانید از سبکهای استفاده شده توسط سایتها و رقبای خارجی بهره مند شوید و به این روش، به موفقیتی که مورد نظرتان است، نزدیکتر شوید. پس آن برنامهای که ما را به هدف میرساند را باید بنویسیم و طبق همان عمل کنیم.
با این حال بسیار مهم است که در استراتژی محتوایتان همواره آنها را نمایش دهید. این کار به مخاطبان هدف شما کمک میکند تا بدانند چه چیزی برایتان اهمیت دارد و هدفتان از تولید این محتوا چیست. داشتن یک مضمون جامع برای حفظ تمام مخاطبانتان، بسیار مهم است و به شما کمک میکند برای همه کانالهای ارتباطی محتوا ایجاد کنید. این محتوا به مشتریان آموزش میدهد و شرکت شما را به عنوان شرکتی نشان میدهد که افکاری تأثیرگذار دارد. وقتی شما یک مضمون دارید، محتوایتان میتواند همیشه قابلاستفاده و تر و تازه باشد و شامل پرسش و پاسخ با مشتریان، شرکا، وبلاگها، وبینارها، اینفوگرافیکها و نظایر آنها باشد. درست مانند تمام طرحهای کسبوکار، برای اطمینان از اینکه محتوایی که برای مخاطبان هدف خودتان ایجاد میکنید مناسب است یا نه و اینکه هر چند وقت یک بار باید محتوا تولید کنید، به یک طرح جامع نیاز دارید.
استراتژیست خوب کسی است که بتواند مخاطبان و مشتریان آن کسبوکار را به خوبی بشناسد، محتوای مناسب و مورد نیاز آنها را تولید و در زمان مناسب منتشر کند. اگر بخواهیم بهطور خلاصه بگوییم استراتژی محتوا چیست، باید بگوییم که یک برنامه دقیق، منظم و هدفمند برای رسیدن به نتیجهای مناسب را استراتژی محتوا گویند. در این مطلب از پونیشا قصد داریم در خصوص استراتژی محتوا و اهمیت و تأثیر آن در موفقیت کسب و کار یا یک سایت، نکاتی را بیان کنیم. قبل از هر چیز باید شاخصهای عملکرد کلیدی یا KPI برای استراتژی محتوایی خودتان تعیین کنید. یعنی اینکه مشخص کنید که میخواهید از این استراتژی به چه نتیجهای برسید.
تولید منظم پادکست نیز باعث میشود تا از سوی دیگر وب سایتها لینک دریافت شود که این امر کمک میکند پادکست موردنظر در صفحه نمایش دیده شود. این روزها دامنه استفاده از پادکست در حال گسترش بوده و میتوان گفت این نوع از محتوا میتواند جایگاه بالاتری را در بین صاحبان کسب و کارها برای خود پیدا کند. کاربران این امکان را در اختیار دارند که فایلهای صوتی را دانلود کرده و با دقت به آنها گوش دهند. در پادکستها اغلب فرد یا افرادی درحال صحبت درخصوص موضوع مشخصی هستند و میتوان با گوش دادن به صحبتهای آنها اطلاعات جامعی را در خصوص موضوع موردنظر خود به دست آورد. شما تاکنون مضامین را شناسایی کرده اید، وبلاگ جایی است که می توانید آن تم ها را در دسته بندی ها گوناگون تغییر دهید به صورتی که آن تم در محتوا گم شود. در حال حاضر ، صفحاتی که بیشترین میزان ترافیک را به خود اختصاص داده اند، home page, about page, privacy page هستند.
در استراتژی بازاریابی محتوا باید مشخص کنید که چه محتوایی را در چه فرمتی، در چه زمانی، به چه شیوهای و برای چه مخاطبی تولید کنید. مهمتر از آن، این که همین محتوا را چطور، چه زمانی و در چه حجمی انتشار دهید، اهمیت بسیار زیادی دارد. همه این موارد که در ظاهر ساده به نظر میرسد ولی فوقالعاده مهم هستند، نیاز به مدیریت و کنترل درست و دقیق دارد. شاید بهتر است بگوییم، روند تولید محتوا، بیشتر به این مرحله اختصاص مییابد. چون تصمیمگیری مخاطب برای ماندن و دریافت خدمات یا رد شدن و ترک سایت، وابستگی زیادی به محتوای تولید شده در این بخش دارد. این که توانستهاید مخاطب را تا این مرحله از قیف بازاریابی محتوا همراهی کنید، مسئولیت شما در ادامه کار سختتر میشود.
طبق آمار منتشر شده در وبسایت HubSpot، شصت و هشت درصد از مصرف کنندگان، بعد از خواندن محتوای تولیدی یک برند احساس بهتری نسبت به آن پیدا کردهاند. تببلیغات، فروش محصول، اعتبارسازی یک برند از طریق تولید محتوا و هر روش دیگری که سبب افزایش ارزش یک برند شود، شامل مدلهای درآمدی میشود. اگر بررسی و تحلیل مناسبی داشته باشید، در این بخش موارد بسیار زیادی از کانتنت گپها را خواهید یافت که به تولید یک محتوای اثربخش کمک خواهد کرد. اینکه بتوانید شناخت بسیار خوبی از مخاطبتان، سلیقه او و همینطور موارد مورد نیازش داشته باشید، کمک میکند تا نتیجه بهتری دریافت نمایید. در این صورت هم شما به موفقیت میرسید و هم به درخواست مخاطب رسیدگی میشود.
ارتباط موثر با مخاطب به شما این امکان را میدهد که در نهایت با او ارتباط بیشتری برقرار کنید و این موضوع به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک فراوانی میکند. وقتی کاری را براساس استراتژی به پیش می بریم، باید تمام جنبه های آن را در نظر بگیریم. تنها در این صورت است که می توانیم با قدرت زیاد در مسیر اهداف خود پیشرویی کنیم. وگرنه در مسیر با مشکلات زیادی از جمله «کم آوردن موضوع برای محتوا» مواجه خواهیم شد. همچنین برای مطالعه کامل تر این مطلب می توانید از مقاله «ابزار دیجیتال مارکتینگ» کمک بگیرید. وقتی برای تولید محتوا هدف (KPI) مشخص میکنیم، میتوانیم بفهمیم که چقدر پیشرفت کردهایم و به کجا رسیدهایم.
ایجاد نقشه ی سفر مشتری معمولا با تحقیق آغاز می شود تا درک عمیقی از نحوه ی تعامل مشتریان با شرکت ایجاد شود. پس از اینکار باید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کنید. تقلید و کپی کردن در این زمینه یکی دیگر از اشتباهات رایج است که بر سئو نیز تاثیر گذار است. اما نکته مهمتر در این زمینه این است که، مخاطب و هدف او را و همینطور نیاز واقعیاش را کاملاً و به طور عمیق بشناسد و درک کند. با ارتباط و تعامل مستمر، به او اعلام میکنید که همچنان هستید، فعالیت دارید و برای شنیدن و دریافت خواستههای به روز مشتری و همینطور رسیدگی و پاسخ به آنها، آمادهاید.
محتوای با کیفیت میتواند تجربه کاربری را بهبود بخشد و مخاطبان در ارتباط با شما را راضی و مشتاق نگه دارد. با درک عملکرد محتوای خود، می توانید اهداف جدیدی تعیین کنید یا اهداف موجود را دوباره تنظیم کنید، شما همچنین می توانید تعیین کنید که برای رسیدن به اهداف چه کارهای متفاوتی انجام خواهید داد. از هر قالب یا کانالی که استفاده می کنید، ممیزی محتوا به شما کمک می کند شکاف ها را شناسایی کرده و ایده های تازه ای پیدا کنید. اما موفقیت شما در توزیع درست محتوا است که شما را به سمت موفقیت نهایی می برد. مکان، زمان و نحوه ی انتشار محتوای شما بر تعامل مخاطب هدف با شما تاثیر می گذارد. بخش سوم استراتژی بازاریابی بر اساس محتوا، “تبدیل شدن به مشتری واقعی” محسوب می شود.
سه گروه رقیب بالا را مشخص کنید و به تفکیک نقطههای ضعف و قوت آنها را مشخص کنید. تصور کنید که یک نفر به تازگی وارد تیم شما شده است و حالا باید در مورد برندتان به او توضیح بدهید؛ مثلا اینکه چه کسی هستید، در چه زمینهای فعالیت میکنید و … . تا زمانی که شما مراحل قبل رو پشت سر گذاشتین، ما هم سایت شما را آماده کردیم. علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهرهگیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیکهای صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد. برند X با فراهم کردن فضای ابری مورد نیاز و منابع مورد استفاده برای ساخت پروژه هایی که حتی از تصورات فراتر است ، توسعه دهندگان بازی و سایر سازنده ها را قدرت می بخشد.
این کار در منظم کردن فرایند انتشار و زمانبندی تولید محتوای بعدی مفید است. تمامی کسب و کارها یک «بازار هدف» (Target Market) دارند که میتوانند در آن یک یا چند پرسونای هدف ایجاد کنند. توجه به جزییات در تعیین پرسونای خریدار، توانایی ما را در تعامل موثر و ایجاد اعتبار در دیدگاه مخاطبان افزایش میدهد. در زمان تعیین پرسونای خریدار میتوانید ویژگیهای زیر را در نظر بگیرید. پرسونای خریدار به شخص فرضی گفته میشود که تمامی ویژگیهای مخاطب هدف کسب و کار را دارد. هرچه پرسونای خریدار را با جزییات بیشتری تعیین کنید، بهتر میتوانید نوع محتوای تولیدی را با سلیقه و علاقهمندیهای مخاطب هماهنگ و درنهایت تعامل بیشتری از او دریافت کنید.
Google Trends یک ابزار رایگان گوگل است که به شما امکان میدهد کلمات و ترندهای جستوجوی اینترنتی را بر اساس منطقه جغرافیایی و زمان مشخص کنید. این ابزار به شما نشان میدهد که میزان جستجوی یک کلمه کلیدی در طول زمان چگونه تغییر کرده است و آیا این کلمه کلیدی در حال رشد است یا نه. پس از انتشار محتوا و آغاز تعامل مخاطبان با آن، باید برنامه ای برای اندازه گیری عملکرد محتوا داشته باشید. بسیاری از سرویس ها مانند GA4 و گوگل سرچ کنسول، مواردی مانند تعداد بازدیدها یا کلیک های یک محتوا و تعداد افرادی که در طول زمان مشترک یا دنبال کننده می شوند ارائه می دهند. همچنین KPIهایی که بیشترین ارتباط را با اهداف محتوایی شما دارند تعیین کنید و بهترین روش برای ردیابی آن ها را مشخص کنید.
بدانید چه چیزی بر تصمیم مشتریان شما برای خرید محصولات/خدمات شما تاثیر می گذارد. با انجام این کار نه تنها مشتریان موجود را حفظ خواهید کرد، بلکه مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد. باید درک کنید که تعریف مخاطبان کاری نیست که یک بار انجام دهید.استراتژیست های محتوای با تجربه می دانند که هدف ممکن است تغییر کند. در واقع، بازاریابی محتوا بدون استراتژی محتوا مانند کشتیای بدون نقشه است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم. اگر محتوای تولیدی شما کیفیت پایینی داشته باشد تکرار در پست گذاری کمک چندانی نخواهد کرد چه بسا تاثیری کاملا برعکس نیز میتواند داشته باشد.
«منابع» همه چیز را در بر میگیرد؛ از توانایی خودمان گرفته تا تیممان و پولی که داریم منابع ما را تشکیل میدهند. به همین دلیل باید استراتژی ما درست باشد تا بتواند با کمترین میزان برداشت از منابع، ما را به هدفمان برساند و در کنار این ماجرا نسخهای ویژه و یگانه از ما را به نمایش بگذارد. پادکست این مقاله برای کسانی که صداها را بیشتر از واژهها دوست دارند آماده شده است. البته برای رسیدن به این شناخت، می توانید از پیج های بزرگ و برندهای برتر اینستاگرام الگو برداری کرده یا از آموزش های مجازی و حضوری فعالیت در اینستاگرام شرکت کنید. به دنبال فرصت هایی باشید تا از اعضای تیم دیگر برای نوشتن برخی از مطالب خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک پست وبلاگ دارید که نیاز به تخصص فنی یک توسعه دهنده دارد، بهتر است یک توسعه دهنده منطقی تمام پست را بنویسد، نه فقط طرح کلی را مطرح نماید.
اهداف ، استراتژی محتوای شما را تعیین می کنند.اهداف باید برای همه ی تیم شفاف باشد. اهداف روشن کمک می کند هر یک از اعضای تیم تولید محتوا ودر نهایت تیم کسب و کار بتواند پیشرفت خود را بررسی کند. اولین قدم برای موفقیت در تولید محتوا، تعریف استراتژی محتوایی است، اگر استراتژی های تولید محتوا اثربخش نداشته باشیم تولید محتوا اثربخشی خود را از دست میدهد. میتوان گفت، تمرکز اصلی یک استراتژیست محتوا روی برنامهریزی، تولید، تجزیهوتحلیل، توزیع و مدیریت محتوا است. همه این موارد گزینههای مهمی هستند که اثر بسیار زیادی در میزان موفقیت یک کسبوکار تجاری دارند.
با داشتن این تقویم، همه کارهایمان منظمتر پیش میرود و دیگر سردرگم نمیشویم. با این کار، متوجه میشویم که چه زمانی باید ایدهپردازی، تولید، بازبینی و انتشار محتواها را انجام دهیم. اگر شما هم به دنبال افزایش تاثیر محتواهای تولید شده هستید، پس بهتر است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید یک استراتژی محتوایی خوب تهیه کنید و نقش استراتژیکتر و مؤثرتری در سازمان داشته باشید. اثرگذاری بیشتر محتوای ویدیویی روی مخاطبان باعث شده این نوع محتوا در زمره مهمترین استراتژیهای بازاریابی محتوایی قرار بگیرد. بهطور کلی محتوای بصری مثل ویدیوها، تصاویر و اجراهای زنده بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرند. «محتوای اصلی یا ستونی» (Content Pillar) به محتوایی گفته میشود که بر اساس ایدههای کلی و اصلی تولید میکنید.
با برنامهریزی برای استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، ایجاد لینکهای داخلی و خارجی، و تولید محتوای جذاب و منحصربهفرد، میتوانید بهبود قابلتوجهی در جایگاه خود داشته باشید. این امر باعث افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت شما میشود و مخاطبان بیشتری را جذب میکند. استفاده از انواع استراتژی تولید محتوا، در دنیای دیجیتال به شما این امکان را میدهد که با جذب مخاطبان و مشتریان، بهترین نتیجه را برای کسب و کار خود به دست آورید. با ارائه محتوای جذاب، آموزنده و ارزشمند به مخاطبان، میتوانید نه تنها مخاطبان وبلاگ خود را افزایش دهید، بلکه اعتبار و اعتماد برند خود را نیز بالا ببرید. به عبارت دیگر، استفاده از استراتژی تولید محتوا ابزاری قدرتمند برای رشد و توسعه کسب و کار شماست.
این درک شما را قادر می سازد تا استراتژی را ایجاد کنید که بر دستیابی به اهداف و نتایج خاص متمرکز باشد. بدون تمرکز واضح بر نام تجاری ، استراتژی محتوای شما بر اساس حدس و گمان و آزمون و خطا خواهد بود که احتمالا منجر به ناامیدی مشتریان و از دست رفتن فرصت ها می شود. محتوای خود را در کانالهای مختلفی مانند وبلاگ، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… منتشر کنید و کاری کنید که محتوا به دست مخاطبان هدف کسب و کارتان برسد. این اهداف میتوانند شامل افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان جدید، افزایش فروش، بهبود رتبه در موتورهای جستجو و ایجاد یک جامعه آنلاین باشند. بازاریابی محتوا در صورتی برای شرکت یا سازمان شما اثربخش است که این کار را بصورت مداوم و اصولی انجام دهید؛ یعنی داشتن یک استراتژی قوی برای تولید محتوای جذاب و اثر بخش در طول زمان. یکی از اساسیترین و حیاتیترین بخشهای استراتژی محتوا که معمولا نادیده گرفته میشود یا توجه کافی به آن نمیشود؛ پیدا کردن موضوعات محتوایی با توجه به ساختار کسب و کار است.
اگر استراتژی محتوای شما با یک هدف تجاری شروع نمی شود، این یک استراتژی محتوا نیست، بلکه فقط محتوا است. هنگامی که اهداف اصلی خود را تعیین کردید ، استراتژی محتوای خود را با پرسیدن سوالات ساده و در عین حال حیاتی ایجاد خواهید کرد. انتخاب کلمات کلیدی باید با محتوا و خدمات یا محصولاتی که ارائه میدهید، مرتبط باشد. این کلمات باید با علاقهها و نیازهای مخاطبان هدف شما همخوانی داشته باشد. کلمات کلیدی با حجم جستجو بالا به شما کمک میکنند تا تعداد بیشتری از مخاطبان ممکن را به سایت یا محتوای خود جذب کنید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری